Aktualności

TOALETA2012.PL – ZMIENIAMY TOALETY NA LEPSZE

data publikacji: 2009-10-24

Toaleta2012.pl to kampania edukacyjna, której celem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na standard i wyposażenie toalet dostępnych publicznie, w miejscach takich jak hotele, restauracje i puby, dworce itp., w kontekście przygotowań Polski do mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Organizatorzy kampanii chcą zwrócić uwagę opinii publicznej na standard publicznie dostępnych toalet w Polsce, który w wielu miejscach wymaga zdecydowanego podniesienia. Standard ten rzutuje na obraz Polski i Polaków w oczach kibiców, turystów i gości. Dlatego organizatorzy kampanii postawili sobie za cel przyczynienie się do podniesienia poziomu naszych toalet poprzez promowanie dobrych przykładów i dopingowanie właścicieli i administratorów toalet.

W ramach zeszłorocznej edycji kampanii przeprowadzone zostało badanie – „Mystery Toilet”, na podstawie którego powstał specjalny raport na temat stanu ogólnodostępnych toalet w Polsce. Na początku br. w ramach kampanii przeprowadzono wybory najlepszej toalety w Polsce. Zaszczytne laury zdobyły publiczna toaleta przy ulicy Kruczej w Warszawie oraz toaleta w łódzkiej restauracji Hana Sushi.

W tym roku do akcji ruszyły Patrole Czystości – odwiedzające toalety, oceniające ich standard i przyznające odznaczenia „Czysta Toaleta”. Na takie wyróżnienie zasłużyło 3/4 sprawdzonych przez Patrole miejsc (zobacz oddzielną informację prasową).

Wraz z TNS OBOP przeprowadzone zostały też badania opinii zagranicznych turystów o naszych toaletach. Zostali oni zapytani o ich ocenę i porównanie do podobnych miejsc w krajach ich zamieszkania. Ocena ta w większości przypadków jest pozytywna. Ankietowani skarżyli się jednak na poziom toalet miejskich i dworcowych, ich niską dostępność i opłaty (zobacz oddzielną informację prasową).

Wyniki obu badań potwierdzają zeszłoroczne obserwacje – ogólnie osiągnęliśmy podstawowy standard czystości i wyposażenia. Sporo jest jednak miejsc zaniedbanych, w szczególności na dworcach autobusowych i kolejowych. Problem jest też z dostępnością toalet – ich liczbą, przystosowaniem dla osób niepełnosprawnych, oraz opłatami. Te zagadnienia z pewnością będą wyzwaniem w najbliższych latach dla właścicieli i administratorów toalet, jak również włodarzy miast.

Organizatorem kampanii jest firma CWS-boco Polska. Partnerem merytorycznym jest Polska Izba Gospodarcza Czystości, natomiast patronem medialnym portal horeca.pl. Patronat honorowy nad kampanią objął Główny Inspektorat Sanitarny. Informacje na temat kampanii można znaleźć na www.toaleta2012.pl